- Online løsninger
- Spørgsmål og svar
Spørgsmål og svar
Herunder kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål om Netbank erhverv. Klik på det ord, du vil vide mere om.
Spørgsmål og svar
- Hvornår har Netbank åbent?
- Svar:
Netbank har åbent døgnet rundt.
- Hvad koster Netbank?
- Svar:
Se priser her.
Abonnementet betales bagud og abonnementet opkræves pr. bruger af Netbank.
- Skal jeg være online hele tiden, når jeg bruger Netbank?
- Svar:
Ja, du skal være koblet op på internettet, mens du bruger Netbank.
- Kan jeg bruge Netbank fra min Mac?
- Svar:
Ja, du kan bruge Netbank med Mac - tjek din computers opsætning
- Hvordan logger jeg på Netbank for første gang?
- Svar:
- For at starte Netbank skal du klikke på menupunktet NemID
- Indtast dit Bruger-ID og adgangskode
- Klik på knappen Næste
- Indtast nøgle fra dit nøglekort
Efter et kort øjeblik kommer du ind på Netbankforsiden, og du er nu i gang.
- Hvorfor kan jeg ikke se alle mine konti?
- Svar:
Det kan fx være, at en fuldmagt til en konto ikke er registreret korrekt i banken. Kontakt din filial, og få løst problemet.
- Hvordan giver jeg mine konti et kendenavn?
- Svar:
Du har en opsparingskonto. For at gøre det nemmere at finde den på grundvinduets kontooversigt, vælger du at tildele den et selvvalgt kendenavn, fx "Oles juleopsparing".
- Vælg fanebladet Indstillinger.
- Vælg Ret min forside under Design min Netbank.
- I feltet for den konto, du vil ændre navnet på, skriver du fx "Oles juleopsparing".
- Klik på Gem for at gemme kendenavnet og for at forlade vinduet.
- Kan jeg gemme mine kontobevægelser som en fil og bruge den i Excel?
- Svar:
Dine kontobevægelser og saldi kan gemmes ved at trykke på Gem kontobevægelser under fanen medKontobevægelser.
Herefter er det muligt at åbne filen i Excel.
- Hvordan betaler jeg et indbetalingskort?
- Svar:
Du har fx modtaget en regning på 500 kr. fra din tandlæge.
- Start med at klikke på Betal regninger i menuen under Betalinger & overførsler.
- Vælg den kortart der står på indbetalingskortet. Koden er på to cifre og står i nederste venstre hjørne på indbetalingskortet.
- Herefter vælger du den konto, pengene skal hæves fra.
- Indtast giro-/kreditornummer.
- Udfyld feltet Navn/tekst til kontoudskrift. Så kan du se, hvem du har betalt til, når du ser på dit kontoudskrift.
- Indtast beløbet.
- Udfyld, på hvilken dato regningen skal betales.
- Afhængigt af hvilken type indbetalingskort der betales, skal der muligvis skrives i Meddelelse til beløbsmodtager, eller du skal angive den lange talrække, der står nederst på indbetalingskortet.
- Nu er alle informationer indtastet, og du klikker på Send.
- Du skal nu bekræfte, at betalingen skal sendes til banken. Det gør du ved at indtaste dit Personlige kodeord.
- Klik igen på Send, og efter et kort øjeblik får du en kvittering for, at banken har modtaget din betaling.
- Hvilke indbetalingskort kan jeg betale via Netbank?
- Svar:
I nederste venstre hjørne på alle indbetalingskort er der en talrække. De første to tal kaldes for kortartkoden. Denne talkode bestemmer, hvordan indbetalingskortet skal behandles.
Nogle firmaer kræver kun at få oplyst den lange talrække i bunden af indbetalingskortet og beløbet, mens andre kræver at få selve indbetalingskortet retur, fx af bogføringsmæssige årsager.
Alle indbetalingskort med følgende koder kan du betale via Netbank:
01, 04, 15, 71, 73 og 75.
Nogle ganske få indbetalingskort kan ikke betales via Netbank, så med en kortartskode, der ikke er at finde på listen, kan du lave en aftale med din filial. Du får nogle kuverter, som du kan sende regningerne ind i, og så klarer vi betalingen fra din konto.
- Hvordan sletter jeg en betaling?
- Svar:
Du har fx indtastet et indbetalingskort til betaling om 10 dage. Du finder ud af, at du alligevel ikke vil betale, og vil derfor slette betalingen.
- Vælg Betalinger & overførsler eller Betalingsoversigt under Mine genveje.
- Klik på Slet ud for den betaling, du ønsker at slette.
- Du skal nu bekræfte, at betalingen skal slettes. Det gør du ved at indtaste dit Personlige kodeord.
- Efter sletningen er bekræftet skal betalingen være væk fra Betalingsoversigten. Hvis ikke den er det, skal du kontakte din filial.
- Er der betalinger, som jeg ikke kan slette?
- Svar:
Betalinger, som du selv har oprettet via Netbank, kan du selv slette. Du kan også slette, afvise og afmelde alle betalinger, der er tilmeldt til BetalingsService.
De betalinger, som er oprettet i din filial, fx afdrag på lån, har du ikke mulighed for at slette via Netbank. Disse betalinger vil være nedtonet i betalingsoversigten. Kontakt evt. din filial for at få hjælp.
- Hvad gør jeg, hvis jeg bliver afbrudt midt i en betaling/overførsel af penge?
- Svar:
Når du igen logger på Netbank, er det en god ide at kontrollere, om betalingen/overførslen er gennemført. Se på Kontobevægelser eller Betalingsoversigten, om betalingen er gennemført.
Har du problemer, er du velkommen til at kontakte 24/7 på telefon 70 33 44 44.
- Hvorfor er det ikke alle mine konti, jeg kan overføre penge til?
- Svar:
På enkelte konti og lån er der særlige regler for ind- og udbetaling. Hvilke regler der gælder for den enkelte konto, kan du se på fanebladet Kontooplysninger på kontoen.
Er du i tvivl om, hvilke konti du kan hæve eller sætte ind på i Netbank, eller mangler du en af de konti, som du normalt bruger, så kontakt din filial.
- Hvorfor har jeg ikke Udenlandske betalinger og Mail i menuen?
- Svar:
Der kræves en særskilt tilmelding for at få adgang til disse serviceydelser. Kontakt din rådgiver i Nordea.
- Hvorfor kan jeg ikke foretage udenlandske betalinger på over 100.000 kr.?
- Svar:
Der er af sikkerhedsmæssige årsager sat en begrænsning på 100.000 kr. pr. konto/dag. Har du behov for en højere limit end dette, bedes du kontakte din rådgiver for at aftale en individuel limit.
- Hvordan logger brugeren på?
- Svar:
Brugeren skal anvende sit NemID for at logge på.
Har brugeren adgang til flere Onlineaftaler i Nordea, bliver brugeren bedt om at vælge den Onlineaftale, som brugeren vil logge på. Brugeren kan selv navngive de forskellige Onlineaftaler.
- Hvad kan brugeren se?
- Svar:
Brugeren kan se ejeren af Onlineaftalens engagement, som vises i Netbank. Har ejer af Onlineaftalen fuldmagt til andres konti, vises de ikke.
- Kan brugeren se de konti, som ejer af Onlineaftalen har fuldmagt til?
- Svar:
Nej.
- Kan brugeren se ejer af Onlineaftalens pensionsordninger?
- Svar:
Ja.
- Kan brugeren se værdien af ejer af Onlineaftalens depoter?
- Svar:
Ja, men brugeren kan ikke se beholdningen og heller ikke handle på depotet. Skal brugeren have denne mulighed, skal brugeren have adgang til Online Investering.
- Kan brugeren se ejer af Onlineaftalens forsikringer?
- Svar:
Ja.
Hvis ejeren af Onlineaftalen har valgt at få vist sine forsikringer, så kan de ses af brugerne. - Har brugeren adgang til Arkiv (kontoudskrift mv.)
- Svar:
Ja.
Alle brugere har adgang til Arkiv. - Hvor mange brugeraftaler kan der knyttes til en Onlineaftale?
- Svar:
Der kan knyttes op til otte brugeraftaler til en Onlineaftale.
- Kan man have flere brugere af samme Netbank Erhverv?
- Svar:
Ja. Du kan give adgang til at indtaste overførsler indenfor ejeren af Onlineaftalens engagement, overførsler til 3. mand og til at foretage regningsbetalinger?
Brugeren skal oprettes med adgang til faciliteten i Netbank. Enten med alene-fuldmagt eller fælles-fuldmagt (to-i-forening).Vælges det sidste, skal der være
- minimum to brugere til Onlineaftalen med Netbank, hvis der kun er cvr-nummer (fx selskab).
- minimum en bruger til Onlineaftalen med Netbank, hvis der både er cpr-nummer og cvr-nummer (Ejer af Onlineaftalen har selv adgang til at færdigkvittere betalinger).
- Har en bruger adgang til at lave udenlandske betalinger og valutakontooverførsler?
- Svar:
Ja.
Udenlandske betalinger er som standard tilmeldt Onlineaftalen, så brugeren har også adgang til funktionen. Godkendelse/kvittering af betalingen sker efter de regler, der er for den enkelte bruger.
- Er det muligt at vælge, at brugere ikke skal kunne lave udenlandske betalinger og valutakontooverførsler?
- Svar:
Enten kan alle indtaste Udenlandske betalinger og valutakontooverførsler, eller også kan ingen. Hvis der er tilmeldt Udenlandske betalinger på Onlineaftalen, så har brugere også adgang til denne funktion. Det kan ikke vælges til/fra på brugerniveau.
Standard er, at der er Udenlandske betalinger på Onlineaftalen.
- Kan brugeren se Beløbsmodtagerkartoteket?
- Svar:
Ja.
Beløbsmodtagerkartoteket er fælles for alle, der bruger Onlineaftalen. - Kan brugeren se, om der er betalinger klar til godkendelse (fælles-fuldmagt)?
- Svar:
Ja.
Det vises som en besked på forsiden af Netbank. - Hvor kan bruger se ubekræftede betalinger og overførsler?
- Svar:
Ubekræftede betalinger fremgår af Betalingsoversigt.
- Kommer der stadig sms ved ”usædvanlige” betalinger?
- Svar:
Ja.
Hvis en betaling/overførsel gennemføres af en bruger med alene-fuldmagt, så får brugeren en sms.Hvis en betaling/overførsel gennemføres af en bruger med fælles-fuldmagt, så får den, der godkender (kvitterer) betalingen en sms. Læs om hvordan mobilnummeret tilmeldes under Personificering.
- Hvem får sms ved ”usædvanlige” betalinger/overførsler, hvis betalingen skal bekræftes af en anden bruger (fælles-fuldmagt)?
- Svar:
Hvis en betaling/overførsel gennemføres af en bruger med fælles-fuldmagt, så får den, der endeligt godkender (kvittere) betalingen, en sms. Og betalingen/overførslen gennemføres først, når sms’en er bekræftet.
Læs om hvordan mobilnummeret tilmeldes under Personificering.
- Kan brugeren se og behandle elektroniske indbetalingskort?
- Svar:
Brugeren kan se og behandle elektroniske indbetalingskort på samme måde som almindelige betalinger.
- Kan man få sms når der ligger betalinger til godkendelse?
- Svar:
Nej. Den der skal godkende betalinger får besked umiddelbart efter log on.
- Har den enkelte bruger adgang til Mail?
- Svar:
Ja.
Mail er som standard tilmeldt Onlineaftalen, så brugeren har adgang til Mail. - Kan brugeren modtage information om ny mail?
- Svar:
Den første, der logger på Onlineaftalen efter mailen er modtaget, vil få besked på forsiden af Netbank.
- Kan ejer af Onlineaftalen vælge, at brugere ikke skal kunne se mail?
- Svar:
Enten kan alle se mail eller også kan ingen. Hvis der er tilmeldt Mail på Onlineaftalen, så har brugere også adgang til Mail, og det kan ikke vælges til/fra på brugerniveau.
Standard er, at der er Mail på Onlineaftalen, så banken kan sende diverse adviseringer via mail. - Kan brugeren ændre kendenavn på en konto?
- Svar:
Ja.
Navnet vil blive vist hos alle brugere. - Kan brugeren personificere ”Mine genveje”?
- Svar:
Ja.
Det gælder kun for den pågældende bruger. - Kan brugeren modtage sms’er om saldo og/eller adviseringer?
- Svar:
Ja.
Når brugeren logger på første gang, står ejer af Onlineaftalens mobilnummer på aftalen, eller feltet er tomt. Brugeren kan indtaste sit eget mobilnummer, og efterfølgende bestille sms’er. - Kan den enkelte bruger modtage sms om betalinger, der kræver sms-bekræftelse?
- Svar:
Ja.
Når brugeren logger på første gang, står ejer af Onlineaftalens mobilnummer på aftalen, eller feltet er tomt. Brugeren skal indtaste sit eget mobilnummer, og efterfølgende vil sms’er om bekræftelse af betalinger blive sendt til brugerens mobilnummer. - Kan brugeren benytte sin personlige NemID?
- Svar:
Standard er, at brugeren benytter sin personlige NemID. Det er ikke NemID medarbejdersignatur eller NemID til erhverv.
- Kan en bruger spærre en anden bruger?
- Svar:
Ja.
Brugeroversigten findes under Indstillinger. - Kan en bruger se andre brugere og deres rettigheder?
- Svar:
Ja.
Brugeroversigten findes under Indstillinger. - Hvad gør ejer af Onlineaftalen, hvis ejeren har flere Onlineaftaler?
- Svar:
En af aftalerne skal udpeges som den, der skal fortsætte. Som oftest vil det være bedst at vælge den, der er mest brugt/har de fleste beløbsmodtagere i kartoteket.
- Hvad koster det at have brugeraftaler knyttet til en Onlineaftale?
- Svar:
Priserne kan ses her.
- Kan man give fuldmagt til enkelte konti?
- Svar:
Nej. En fuldmagt er til alle virksomhedens konti. Man kan individualisere fuldmagten for så vidt angår rettigheder til betalinger/overførsler – alene fuldmagt eller fælles-fuldmagt. Se om fuldmagtstyper her.
- Hvem har adgang til Online Investering? (bliver først muligt senere)
- Svar:
Hvis der er valgt Online Investering på hovedaftalen, så er det muligt at vælge Online Investering på den enkelte brugeraftale. Brugerne har altid alene-fuldmagt til at handle. Handelsgrænserne på hovedaftalen gælder også for brugeraftalerne.
- Er det muligt at vælge fælles-fuldmagt til Online Investering? (bliver først muligt senere)
- Svar:
Nej.
En fuldmagt til Online Investering er altid en alene-fuldmagt. En handel skal indgås med det samme og kan ikke afvente en anden brugers godkendelse. Handelen afregnes over kundens konto. - Er det muligt at sætte individuelle handelsgrænser på brugerne? (bliver først muligt senere)
- Svar:
Nej.
Handelsgrænserne sættes på hovedaftalen og gælder for alle brugere med adgang til Online Investering.