Ny juridisk struktur er på plads
Nordea Bank Danmark A/S blev 2. januar 2017 en filial af Nordea Bank AB (publ) i Sverige.
Til daglig kalder vi os fortsat blot ”Nordea”, og du kan gennemføre alle dine bankforretninger og kontakte os – helt som du plejer
Dit kundeforhold fortsætter som hidtil
Alle aftaler vil uden videre forsætte med Nordea fx som kreditor på låneaftaler, garant på garantier og som dataansvarlig i forhold til behandling af kundeoplysninger.
Alle kredit- og betalingskort gælder ligeledes frem til udløbsdatoen.
I løbet af efteråret 2016 har vi informeret om ændringer og opdateringer af en række vilkår. Disse ændringer er nu trådt i kraft og kan ses her.
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at ringe til os døgnet rundt på 70 33 33 33.
Du kan også læse mere om ændringerne i vores juridiske struktur i Spørgsmål og Svar nedenfor.
Spørgsmål & svar Januar 2017
- Hvorfor får jeg denne besked nu?
- Svar:
Vi er forpligtiget til at informere alle vores kunder om, at Nordea i Danmark nu er en filial af Nordea Bank AB (publ) i Sverige.
- Hvad betyder det for mig som kunde?
- Svar:
Dit kundeforhold fortsætter som hidtil, og du kan gennemføre dine bankforretninger og kontakte os – helt som du plejer.
- Hvordan kan jeg så få rådgivning?
- Svar:
Vi er fortsat fuldt engageret i at drive bank i Danmark – der er udelukkende tale om en ændring af vores juridiske struktur.
Vi bliver ved med at tilbyde rådgivning enten online, telefonisk eller i vores fysiske filialer og afdelinger. Du kan også bruge Netbank, Mobilbank og vores andre digitale tilbud – helt som du plejer.
- Skifter Nordea navn?
- Svar:
I daglig tale kalder vi os blot ’Nordea’ – men vores juridiske navn ændres til:
Nordea Danmark, filial af Nordea Bank AB (publ), Sverige.
- Hvad med de aftaler, jeg har med Nordea – skal de ændres?
- Svar:
Nej - dine aftaler med Nordea fortsætter uændret, med mindre du har hørt fra os.
Det gælder dine låneaftaler og forpligtelser, fx en garanti, som Nordea har stillet på vegne af en kunde.
- ERHVERV: Vi har nogle låneaftaler mv., hvor der er aftalt andre regler end de almindelige.
- Svar:
Hvis I har aftaler med Nordea, som kræver individuelle ændringer, har vi kontaktet jer i løbet af 2016.
- I skriver om garantier – hvad er dét?
- Svar:
Garantier (kaldes også ofte ”bankgarantier”) er en form for sikkerhedsstillelse, hvor fx banken på vegne af en kunde lover, at kundens økonomiske forpligtelse overfor trediemand vil blive overholdt, selv om kunden selv misligholder den.
- Skal jeg have nye kort?
- Svar:
Nej – dine kort gælder frem til udløbsdatoen, selvom det gamle navn står på bagsiden.
- Hvad sker der med Nordea Kredit? .. med mit realkredit/boliglån?
- Svar:
Dit boliglån i Nordea Kredit fortsætter helt uændret.
Nordea Kredit fortsætter som et helejet datterselskab af Nordea Bank AB.
- Jeg har et tilbud/lånebevis fra Nordea, som er udstedt i december 2016. Gælder det stadig?
- Svar:
Ja, det gælder til den udløbsdato, der står på dokumentet.
- Sker der ellers nogen ændringer ved, at Nordea nu er en filial?
- Svar:
For at opfylde lovgivningens krav har vi i efteråret 2016 varslet ændringer og opdateringer af forskellige vilkår.
Du kan læse mere om ændringerne på nordea.dk/nyevilkår.
- Hvorfor skriver I om dataansvarlig – er der ændringer?
- Svar:
Vi ønsker at præcisere, at Nordea fortsat er dataansvarlig.
Som i dag vil formålet med behandling af oplysningerne være, at
- sikre den bedst mulige service, rådgivning og opfyldelse af dine aftaler med banken.
overholde lovgivningen og krav fra myndighederne - Hvordan er oplysningerne om mig beskyttet?
- Svar:
Dine data er som hidtil beskyttet af lov om behandling af personoplysninger (persondataloven) og reglerne om tavshedspligt for banker.
- Vil banken stadigvæk være underlagt tavshedspligt?
- Svar:
Ja, og vi må ikke uberettiget videregive oplysninger om vores kunder.
Spørgsmål og svar
- Hvorfor er Nordea i Danmark nu en filial af Nordea Bank AB (publ) i Sverige?
- Svar:
Vi har først og fremmest gennemført denne ændring for at gøre vores juridiske struktur mere enkel.
Ved ændringen bliver Nordea i Finland og Nordea i Norge også filialer af Nordea Bank AB i Sverige.
Filialstrukturen er almindelig og bruges af flere store banker, når de driver bankforretning i flere lande, fx SEB og Danske Bank. - Hvorfor foretager I denne ændring?
- Svar:
Ændringen gør det lettere for os at arbejde som én bank i kraft af, at vi bliver én juridisk enhed.
Ved ændringen får banken en mere effektiv og enkel struktur, og det vil nedbringe den administrative kompleksitet. - Hvornår er ændringen sket?
- Svar:
Ændringen er sket med virkning fra 2. januar 2017.
- Hvordan påvirker ændringen mig som kunde?
- Svar:
I praksis vil det for langt de fleste kunder ikke komme til at betyde nogen ændring.
Du kan gennemføre dine bankforretninger, som du plejer, og du kan kontakte os på samme måde som i dag.
Ændringen i den juridiske struktur kan have betydning for din dækning under indskyder- og investorgarantiordningerne, såfremt du har indskud i Nordea i flere lande end Danmark.
Har du alene indskud i Nordea i Danmark, vil du være dækket som i dag. Se mere i spørgsmål og svar ift. dækning under indskydergaranti og investorbeskyttelsesordningerne. - Hvad sker der med min kundeaftale?
- Svar:
Privatkunde:
Som udgangspunkt bliver privatkundeaftaler ikke påvirket, udover at den juridiske modpart ændres til Nordea Bank AB (publ).
Er der forhold i dit private engagement med Nordea Bank Danmark A/S, som bliver påvirket ved ændringen, sørger vi for at informere dig om det.
For eksempel, der kan være en reduceret garantidækning, hvis du har et samlet indskud, større end hvad der svarer til EUR 100.000 fordelt i Nordea i flere lande - se spørgsmål og svar for indskyder- og investorgarantiordninger.
Erhvervskunde:
Ved ændringen kan nogle erhvervskundeaftaler blive påvirket.
Er der forhold i jeres engagement som erhvervskunde i Nordea Bank Danmark A/S, som bliver påvirket ved ændringen, sørger vi for at informere jer om det.
For eksempel, se spørgsmål og svar for Indskyder- og investorgarantiordninger. - Får det nogen betydning for mine muligheder for at få rådgivning?
- Svar:
Du kan gennemføre dine bankforretninger, som du plejer, og du kan kontakte os på samme måde som i dag.
Ændringen får ingen betydning for vores tilstedeværelse i Danmark.
Vi er fortsat fuldt engageret i at drive bank i Danmark – der er alene tale om en ændring af vores juridiske struktur. - Hvad betyder det for mine realkreditlån i Nordea Kredit?
- Svar:
Der sker ingen ændringer ift. dine realkreditlån via Nordea Kredit.
Nordea Kredit, som er en del af Nordea koncernen, fortsætter fremover som et helejet datterselskab af Nordea Bank AB i Sverige. - Hvad betyder det for mine finansieringsaftaler og lån i Nordea Finans?
- Svar:
Der sker ingen ændringer ift. dine aftaler i Nordea Finans.
Nordea Finans, som er en del af Nordea koncernen, fortsætter fremover som et helejet datterselskab af Nordea Bank AB i Sverige. - Hvad betyder det for mine pensionsordninger i Nordea Liv & Pension
- Svar:
Der sker ingen ændringer med dine pensionsordninger i Nordea Liv & Pension.
Nordea Liv & Pension fortsætter som et helejet datterselskab af Nordea Bank AB i Sverige. - Hvad sker der med mine konti og lån?
- Svar:
Der vil ske en tilpasning af vores vilkår og regler. Du bliver informeret direkte om ændringerne. Du kan også se information på nordea.dk/nystruktur.
Du får ny modpart på dine konti og lån, idet alle rettigheder og forpligtelser overgår til Nordea Bank AB (publ) ved fusionens gennemførelse. - Hvad sker der med mig som Wholesale eller Corporate kunde, når jeg benytter Nordeas services i Cash Management, Trade Finance og/eller Markets?
- Svar:
Jeres engagement fortsætter som hidtil.
Der bliver en tilpasning af vilkår og regler, som varsles direkte eller via nordea.dk. I får ny modpart på jeres konti og lån, idet alle rettigheder og forpligtelser overgår til Nordea Bank AB (publ) ved fusionens ikraftrædelse. - Hvordan informerer I kunderne?
- Svar:
Vi sørger for, at alle kunder i Nordea får information om de juridiske ændringer, der har betydning for kunden.
- Hvor kan jeg læse mere/få mere information?
- Svar:
Du kan læse mere på nordea.dk/nystruktur
Du kan ringe til os døgnet rundt på 70 33 30 31, hvis du har spørgsmål. - Hvor kan jeg læse mere om den danske Garantiformuen og den svenske Riksgälden?
- Svar:
Her kan du læse mere:
Garantiformuen: www.gii.dk
Riksgälden: www.insattningsgaranti.se - Hvad er Nordeas nye navn i Danmark ?
- Svar:
Nordea Danmark, filial af Nordea Bank AB (publ), Sverige
AB står for Aktiebolag (aktieselskab)
Publ står for ’publika’ og hentyder til, at virksomheden har aktier, der handles frit på børsen
I telefon vil vi præsentere os som Nordea (eller Nordea Bank / Nordea Danmark). - Vil banken kommunikere på svensk fremover?
- Svar:
Al kommunikation til danske kunder foregår på dansk – præcis som nu.
Er du/I i dag vant til at modtage kommunikation på engelsk, så vil du/I fortsat modtage kommunikation på engelsk. - Jeg har fået brev fra Nordea i Sverige, Norge eller Finland, hvorfor det?
- Svar:
Har du fået brev fra Nordea i disse lande, skyldes det, at du har et kundeforhold der.
Ligesom i Danmark, er Nordea i Finland, Norge og Sverige også forpligtet til at varsle ændringen i den juridiske struktur til kunderne.
Hvis du har brug for hjælp eller rådgivning ift. det pågældende brev, skal du kontakte Nordea i det pågældende land.
Vi kan i Danmark kun hjælpe dig med dit danske kundeforhold. - Hvordan bliver ændringen i den jurdiske struktur kommunikeret i de andre nordiske lande?
- Svar:
Alle vores kunder i alle de nordiske lande bliver informeret om ændringen i den jurdiske struktur. I informationen tager vi hensyn til de lokale og lovgivningsmæssige forskelle.
Nogle kunder kan derfor opleve at modtage flere breve om ændringen af vores juridiske struktur. - Bliver Nordea nu en ren svensk bank?
- Svar:
Dette er udelukkende en ændring af den juridiske struktur, og det vil ikke ændre den måde, vi driver bank på i de enkelte lande. Nordea vil fortsat være fuldt engageret i at drive bank i Norden og fortsat være forankret i hvert enkelt land.
Ved ændringen bliver Nordea Bank Danmark A/S til en dansk filial af Nordea Bank AB (publ), Sverige. - Vil Nordea-aktien fortsat være noteret i andre lande?
- Svar:
Ændringen af vores juridiske struktur påvirker ikke børsnoteringen af Nordea-aktien. Udover Stockholm er Nordea Bank AB (NBAB) noteret i København og Helsinki.
- Hvor skal Nordeas hjemsted være fremover?
- Svar:
Efter ændringen bliver Nordea Bank Danmark A/S, Nordea Bank Finland Plc og Nordea Bank Norge ASA, til filialer af Nordea Bank AB med hjemsted i Sverige.
- Hvilken myndighed skal jeg henvende mig til i tilfælde af Nordeas konkurs?
- Svar:
Kunder i Danmark vil fortsat have den direkte kontakt med Garantiformuen. Kommunikation fra garantiordninger vil således fortsat være på dansk overfor danske kunder i tilfælde af Nordeas konkurs.
Garantiformuen har regres overfor Riksgälden i Sverige.
Spørgsmål og svar
- Hvordan er mine indskud dækket af indskydergarantien efter ændringen i den juridiske struktur?
- Svar:
Den svenske indskydergaranti vil i udgangspunktet dække alle dine indskud med et op til beløb svarende til EUR 100.000. Den svenske indskydergarati dækker dog, udover dækningen på EUR 100.000, et beløb på op til 5 mio. svenske kroner (SEK) for særlige indskud fx udbetaling af forsikringsydelser.
Ved Nordeas tilmelding til Garantiformuen som supplement til den svenske ordning vil der stadigvæk være en forhøjet dækning for fx dine pensionsindskud. Pensionsindskud vil således fortsat være fuldt dækket. - Hvad betyder ændringen for mig?
- Svar:
Der vil som udgangspunkt ikke være nogen forskel for dig som kunde. Dette gælder, uanset om du er privat- eller erhvervskunde.
Har du indskud i Nordea Bank AB (publ) og en eller flere af dens udenlandske filialer, kan dine indskud dog være dækket af en reduceret garanti, såfremt dit samlede kontantindestående i Nordea Bank AB (publ) og dens udenlandske filialer overstiger, hvad der svarer til EUR 100.000. - Hvordan er jeg dækket, hvis jeg har indskud i Nordea i andre lande?
- Svar:
Dækningen gælder pr. indskyder pr. pengeinstitut. Når Nordea Bank Danmark A/S bliver en dansk filial af Nordea Bank AB (publ), er det ét samlet pengeinstitut.
Har du indskud i Nordea Bank AB (publ) og dens udenlandske filialer, vil du samlet set være dækket med op til et beløb svarende til EUR 100.000, dog suppleret af eventuelle særlige regler for dækning i de enkelte lande. Det vil sige; har du i dag almindelige indskud (indskud som ikke er dækket af særlige regler i det enkelte land) i fx Nordea i Danmark og Nordea i Sverige (og/eller Nordea i Norge samt Nordea i Finland) og dit samlede almindelige indskud i disse banker overstiger EUR 100.000 vil din dækning pr. 2 januar 2017 være reduceret.
Eksempel:
Du har i dag almindelige indskud i Nordea i Danmark for DKK 600.000 og er dermed fuldt dækket under EUR 100.000 grænsen via Garantiformuen. Hvis du derudover i dag har almindelige indskud på SEK 400.000 i Nordea i Sverige, er du også fuldt dækket for dette indskud under EUR 100.000 grænsen via Rikgälden. Fra 2. januar 2017 vil der kun være én gang EUR 100.000 dækning for disse indskud.
Vi anbefaler, at du får et rådgivningsmøde, hvis du har et samlet indskud over EUR 100.000 i Nordea i flere lande. Kontakt os gerne på 70 33 30 31 – så hjælper vi med at få aftalt et møde med en rådgiver på et tidspunkt, som passer dig.
Du skal være opmærksom på, at har du indestående i et datterselskab til Nordea Bank AB (publ) vil indestående i datterselskabet være omfattet af de indskydergaranti-regler, som måtte gælde for dette institut. - Hvordan med mine indskud i værdipapirer?
- Svar:
For værdipapirer i depot i Nordea, så medregnes værdipapirer ikke i kontantindestående, der som udgangspunkt er dækket med EUR 100.000.
- Hvis jeg som virksomhed/institution ikke er omfattet af indskydergarantien i dag?
- Svar:
Visse virksomheder, institutter mv. vil ligesom i dag heller ikke være dækket af den svenske indskydergaranti. Eksempelvis vil kontantindestående, der tilhører pensionskasser, pensionsfonde og kommuner, fortsat ikke være dækket.
- Har kursen mellem den danske og den svenske krone nogen betydning for min dækning?
- Svar:
Du vil ligesom i dag være underlagt en kursrisiko, da dækningen i DKK er påvirket af kursen på EUR.
Hvis du har særlige indskud, som er dækket af Garantiformuen (pga. af Nordeas tilmelding til Garantiformuen), vil du, i det omfang det er muligt, få udbetalt i den samme valuta, som dit indskud står i.
- Jeg har i dag et samlet kontantindestående i Nordea Bank Danmark A/S og Nordea Bank AB, der overstiger EUR 100.000 (inden fusionsdato og ændring fra datterselskab til filial)
- Svar:
Har du indskud i Nordea Bank Danmark A/S og Nordea Bank AB (publ) og dens udenlandske filialer, der samlet set overstiger EUR 100.000 kan du omkostningsfrit, 3 måneder fra modtagelsen af information fra os i fx Netbank, hæve eller overføre den del af dine indskud, inklusiv påløbne renter/afkast, der ikke længere bliver dækket i samme omfang til fx et andet pengeinstitut. Derfor anbefaler vi, at du kontakter os på tlf. 70 33 30 31, således at vi kan rådgive dig om, hvad der er bedst for dig.
Eksempel: har du almindelige indskud på DKK 750.000 (svarende til ca. EUR 100.000) i Nordea i Danmark og SEK 75.000 i Nordea i Sverige, vil du omkostningsfrit kunne hæve eller overføre et beløb svarende til SEK 75.000. Hvis du omvendt har almindelige indskud på fx SEK 950.000 i Nordea I Sverige og DKK 250.000 i Nordea Danmark kan du omkostningsfrit hæve eller overføre et beløb svarende til DKK 250.000.
- Hvad betyder de nye regler for indskud, der var fuldt dækket efter de gamle regler om Indskydergarantifondens dækning før 1. juni 2015?
- Svar:
Ved Nordeas tilmelding til Garantiformuen som supplement til de svenske ordninger, vil denne type indskud fortsat bevare sin fulde dækning som hidtil. Derfor vil 31. maj 2015 saldoen og forrentningen heraf fortsat være fuldt dækket for fx for indskud:
• på børneopsparingskonti i henhold til lov
• på boligopsparingskonti i henhold til lov,
• på uddannelsesopsparingskonti i henhold til lov,
• på etableringskonti i henhold til lov,
• der indestår på advokaters klientkonti,
• der forvaltes i godkendte forvaltningsafdelinger i henhold til værgemålsloven kapitel 5 eller arvelovens §§ 54 og 61 - Gælder der andre forhold for indskydergarantidækning i de andre lande?
- Svar:
I nogle andre lande fx i Norge kan man ligesom i Danmark som supplement til den svenske ordning tilmelde sig den lokale garantimyndigheds særlige dækningsregler. Hvis du i dag har indskud i Nordea i Norge eller Finland vil du også modtage information omkring ændring i indskyder- og investorgarantien fra disse lande.
- Hvad sker der med investorbeskyttelsen på værdipapirer i depot hos Nordea?
- Svar:
Som udgangspunkt vil du altid kunne få udleveret dine værdipapirer, som ligger i depot i Nordea i tilfælde af Nordea Bank AB’s (publ's) konkurs. Opstår der en situation, hvor du undtagelsesvis ikke kan få udleveret værdipapirerne, fx hvis Nordea har begået fejl vedrørende registrering af ejerskab, er du under den danske investorgarantiordning dækket med op til et beløb svarende til EUR 20.000 (ca. DKK 150.000). Fra 2. januar 2017 er du dækket af den svenske investorgarantiordning med op til SEK 250.000 (ca. DKK 200.000).
Ved Nordeas tilmelding til Garantiformuen vil du under alle omstændigheder være dækket med op til et beløb svarende til EUR 20.000 som hidtil. - Hvordan er jeg dækket – jeg har værdipapirer for mere end DKK 150.000?
- Svar:
Du vil som udgangspunkt altid få dine værdipapirer i depot udleveret i tilfælde af Nordea Bank ABs (publ's) konkurs – det gælder Nordea som andre danske pengeinstitutter.
Der, hvor dækningen finder anvendelse, er fx hvor registreringsfejl betyder, at du ikke kan få udleveret dine værdipapirer. - Hvordan er min investerede pensionsopsparing beskyttet?
- Svar:
Hvis du har investeret dine indskud i en pensionspuljeordning administeret af Nordea i Danmark vil de være fuldt dækket. Hvis du selv har investeret dine pensionsmidler i værdipapirer som ligger i depot i Nordea vil du i tilfælde af Nordea Bank AB’s (publ's) konkurs som udgangspunkt få udleveret dine værdipapirer udenom konkursboet. I det tilfælde at Nordea ikke kan udlevere værdipapirerne, vil du under alle omstændigheder, ved Nordeas tilmelding til Garantiformuen, være dækket med op til et beløb svarende til EUR 20.000.
- Hvad betyder ’fejl i registreringer’ ift. risiko for mine værdipapirer i depot hos Nordea?
- Svar:
Dette er reelt en usandsynlig risiko, idet Nordea tilknytter depoter til de respektive personer (CPR nr. eller CVR nr.). Dækningen er et krav med baggrund i EU-lovgivning. Udgangspunktet er at du får dine værdipapirer udleveret.
- Hvis jeg gerne vil overføre/hæve den del af mit indestående, som påvirkes af Nordeas ændring i juridisk struktur?
- Svar:
Hvis du har indskud, som ikke længere bliver dækket i samme omfang, kan du som anført i informationen, vi har sendt til dig fx i Netbank samt på disse sider omkostningsfrit hæve eller overføre det beløb til fx et andet pengeinstitut. ’Omkostningsfrit’ betyder fx, at hvis du har en højrenteaftale, så skal du ikke betale dekort for at hæve en del eller hele dit indskud. Du vil samtidig få rentefordel op til det tidspunkt, hvor du hæver eller overfører beløbet, så længe det er inden for 3 måneder fra modtagelsen af den information, vi har sendt til dig. Du skal dog stadigvæk huske på, at du kun omkostningsfrit kan hæve den del, der ikke længere måtte have samme dækning som før.
Vi anbefaler, at du kontakter os på 70 33 30 31, hvis du har indskud som ikke længere er dækket i samme omfang som før, så vi kan finde den rette løsning for dig. - Hvordan kan jeg kontrollere om banken har fejlregistreret mine værdipapirer i depot hos Nordea?
- Svar:
I Nordea Investor kan du se hvorledes dine værdipapirer er registreret i depoter i dit navn hos Nordea, og gøre indsigelse, hvis det ikke ser korrekt ud.
- Hvor kan jeg finde mere information?
- Svar:
Du kan med fordel læse nærmere om indskyder- og investorgarantiordninger på www.insattningsgaranti.seÅbner i nyt vindue for de svenske ordninger samt www.gii.dkÅbner i nyt vindue for den danske ordning-
Spørgsmål og svar
- Hvornår træder ændringerne i kraft?
- Svar:
Den 2. januar 2017, hvis Nordea Bank Danmark A/S som forventet bliver en af filial Nordea Bank AB (publ).
Hvis ændringer i den juridiske struktur ikke gennemføres, vil ændringerne ikke træde i kraft. - Hvorfor skal vilkårene ændres?
- Svar:
Det er nødvendigt med tilpasninger i vilkårene, så de afspejler den nye filialstruktur i forhold til fx:
- Nyt juridiske navn
- CVR.nr
- Tilsyn
- Behandling af personoplysninger
- Dækning fra Indskyderordning
Der er også foretaget opdateringer af vilkårene i forhold til den seneste lovgivning fx: - Brug af fremtidsfuldmagter
- Ny online klageportal
- Skal jeg som kunde i Nordea gøre noget i forhold til de ændrede vilkår?
- Svar:
Vilkårene vil automatisk blive en del af dine aftaler med Nordea 2. januar 2017.
Hvis du har spørgsmål til ændringerne, er du velkommen til at kontakte Nordea 24/7 på telefon 70 33 30 31 - Hvad kommer Nordea i Danmark til at hedde?
- Svar:
Det officielle navn er: ”Nordea Danmark, filial af Nordea Bank AB (publ), Sverige.
Til daglig vil vi blot kalde os selv ’Nordea’. - Hvorfor er der ny information om tilsyn af banken?
- Svar:
For at du som kunde ved, at banken fremover er underlagt tilsyn af både det svenske og danske Finanstilsyn.
- Hvorfor er der ændringer om behandling og videregivelse af person- og kundeoplysninger?
- Svar:
En ændring af vores juridiske struktur gør det nødvendigt at opdatere de informationer, vi giver dig om behandling af dine person- og kundeoplysninger.
Som i dag vil formålet med behandling af oplysningerne være, at:- sikre den bedst mulige service, rådgivning og opfyldelse af dine aftaler med banken
- overholde lovgivningen og krav fra myndighederne
- Vil banken stadigvæk være underlagt tavshedspligt?
- Svar:
Ja, og vi må ikke uberettiget videregive oplysninger om vores kunder.
- Hvordan er oplysningerne om mig beskyttet?
- Svar:
Dine data er som hidtil beskyttet af lov om behandling af personoplysninger (persondataloven) og reglerne om tavshedspligt for banker.
- Hvem er dataansvarlig for mine oplysninger efter ændringen i den juridiske struktur?
- Svar:
Det er filialen i Danmark.
- Er oplysningerne om indskyder- og investor dækning de samme, som fremgår i det brev, jeg har fået?
- Svar:
Ja, og du kan læse mere om ændringen her nordea.dk/nystruktur
- Justeringer vedr. fremtidsfuldmagter
- Svar:
Ændringen er foretaget for at sikre, at vilkårene tager højde for den nye lov om fremtidsfuldmagter, når denne træder i kraft. Tidspunktet for ikrafttrædelse kendes endnu ikke og besluttes af myndighederne
- Hvorfor oplyser I om EU-Kommissionens online klageportal?
- Svar:
Alle banker skal oplyse om mulighederne for at klage. Online klageportalen er ny og vil være særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land.
- Ny juridisk struktur
- Nye vilkår pr. 2. januar 2017