Nye vilkår
Ændring af vilkår og regler som følge af den nye juridiske struktur i Nordea
Nordea ændrede juridiske struktur i starten af 2017. Nordea Bank Danmark A/S, Nordea Bank Finland Plc, og Nordea Bank Norge ASA blev fra 2. januar 2017 til filialer af Nordea Bank AB (publ), der er hjemmehørende i Sverige. Læs mere
Som følge af den nye juridiske struktur blev kundernes aftalepart fra 2. januar 2017 Nordea Danmark, filial af Nordea Bank AB (publ), Sverige. Dette medfører, at en række vilkår og regler blev ændret, så de afspejler den nye struktur. Samtidig har vi benyttet lejligheden til at foretage mindre ændringer og tilpasninger, som ikke er en konsekvens af den nye juridiske struktur.
Oversigt over ændringerne
Her kan du se en kortfattet oversigt over ændringerne i de vilkår og regler, der blev ændret.
Generelt har vi ændret navn, og din fremtidige aftalepart vil derfor være Nordea Danmark, filial af Nordea Bank AB (publ), Sverige, org.nr. 516406-0120, Bolagsverket, CVR-nr. 25992180, København.
Information om tilsynsmyndighed og klageinstans
I de vilkår og regler, hvor det er relevant, har vi ændret teksten vedrørende tilsyn og klager, så det fremgår at:
- Banken som filial af Nordea Bank AB (publ) kommer under tilsyn af Finansinspektionen i Sverige.
- Banken vil fortsat være underlagt tilsyn af Finanstilsynet i Danmark som følge af dansk lovgivning.
Bankens information om kundernes klageadgang er opdateret med den seneste lovgivning, herunder tilføjelse af muligheden for at anvende EU-kommissionens online klageportal. Som hidtil fremgår det, at kunder kan henvende sig til bankens klageansvarlige, kundeservicechefen, hvis e-mail adresse er klageansvarlig@nordea.dk.
Information om andre vilkårsændringer
I ”Vilkår for betalingskonti til privatkunder” og i ”Vilkår for betalingskonti til erhvervskunder” foretages der flere ændringer. For eksempel kommer det til at fremgå at transaktioner mellem Nordea-enheder håndteres forskelligt afhængigt af om de udelukkende gennemføres i Danmark eller ej, og at det fremover alene er udenlandske checks, der kan indbetales i Nordea, og indbetaling kan ske via automat. Se nærmere nedenfor under det relevante faneblad, hvor du også finder de nye vilkår.
For de privatkunder, der har fået lån og/eller kreditter (eller forhøjelser) fra 1. november 2010 ændres de ”Almindelige bestemmelser for lån og kreditter til private formål” på en række punkter. For eksempel opdateres renteændringsbestemmelsen, så den svarer til den gældende renteændringsbestemmelse i Generelle vilkår for privatkunder. I bestemmelserne foretages også ændringer af misligholdelsesreglerne for lån og/eller kreditter, der ydes efter 2. januar 2017. Se nærmere nedenfor under det relevante faneblad, hvor du også finder de nye vilkår.
I øvrigt tilpasses vilkår og regler til den seneste udvikling samtidig med, at der sker redaktionelle tilpasninger og ændringer. Se nærmere om ændringerne i de enkelte vilkår og regler nedenfor.
Om ændringer i vilkår og regler vedrørende betalingskonti, samt kort og andre betalingsrelaterede vilkår
I forbindelse med ændringer i vilkår og regler vedrørende betalingskonti, kort og andre vilkår, der er omfattet af betalingstjenestelovens regler, skal vi informere om, at den enkelte kunde anses for at have godkendt de varslede ændringer i vilkår og regler, der er omfattet af betalingstjenesteloven, hvis kunden ikke inden ændringerne træder i kraft, har meddelt os, at ændringerne ikke kan godkendes. Kan ændringerne ikke godkendes af kunden, betyder det, at kundens aftaler og betalingskonti ophører.
Vi skal også informere om, at du/I har ret til at opsige aftaler og betalingskonti straks og vederlagsfrit, inden ændringerne træder i kraft. Som nævnt træder de ændrede vilkår automatisk i kraft fra 2. januar 2017.
Hvordan kommer de nye ændrede vilkår og regler til at se ud?
Under de tre nedenstående faneblade - ”Kort”, ”Digitale løsninger” og ”Øvrige vilkår” - kan du se de nye ændrede vilkår og regler, som de kommer til at se ud fra 2. januar 2017.
Yderligere information
Du kan læse mere om den ny juridiske struktur her eller ringe til os døgnet rundt på 70 33 30 31, hvis du har spørgsmål.
Spørgsmål og svar
De vigtigste ændringer
De vigtigste ændringer er omtalt ovenfor.
Kort til privat
Kort til Erhverv
Significant changes
Significant changes are covered by the main changes
Cards for private customers
Cards for corporate customers
De vigtigste ændringer
Privat
Oplysninger opbevares fremover i 7år.
4-cifret kode til NemID tilføjet.Oplysninger opbevares fremover i 7år.
4-cifret kode til NemID tilføjet.Oplysninger opbevares fremover i 7år.
Oplysninger opbevares fremover i 7år.
Brev og mail gemmes fremadrettet i minimum 2 år.
Erhverv
Oplysninger opbevares fremover i 7år.
4-cifret kode til NemID tilføjet.Oplysninger opbevares fremover i 7år.
4-cifret kode til NemID tilføjet.Oplysninger opbevares fremover i 7år.
De vigtigste ændringer
Privat
Renteændringsbestemmelsen opdateres.
Præcisering af misligholdelsesgrundene. For nye lån/kreditter indføres nye misligholdelsesgrunde.Præcisering af at dansk ret finder anvendelse.
Procedure vedrørende checks er ændret
Vi har indarbejdet i vilkårene, at transaktioner til Nordea Bank AB (publ) uden for Danmark behandles som betalingstransaktioner til et udenlandsk pengeinstitut. Dette fremgår også af vilkårenes bilag 1B (Internationale betalinger). Dette indebærer blandt andet at transaktioner mellem Nordea-enheder håndteres forskelligt afhængigt af om de udelukkende gennemføres i Danmark eller ej.
Vi har også præciseret, hvad det vil sige at gennemføre en betalingstransaktion til et udenlandsk pengeinstitut, hvor princippet om ”IBAN-only” finder anvendelse, se vilkårenes bilag 1B.
Det er fremover alene udenlandske checks, der kan indbetales i Nordea. Bemærk derfor, at al anden udstedelse og brug af check i Nordea i Danmark ophører med udgangen af 2016, da checksamarbejdet ophører i Danmark ophører.
Erhverv
Se ovenfor under Vilkår for betalingskonti til privatkunder
Significant changes
Corporate customers