Indsigelse mod betalinger på kort

Du kan gøre indsigelse mod betalinger på dit kort, hvis du ikke kender til betalingen eller ikke kan godkende beløbet. 

Opdager du korttransaktioner på din konto, du ikke kan vedkende dig, er dit kort anvendt to gange til samme betaling, eller har du ikke modtaget varer eller services, som du har købt med dit kort, kan du gøre indsigelse. Se flere eksempler på dine muligheder for at få tilbageført en kortbetaling via links i boksen til højre. 

Inden du opretter en indsigelse, mod en betaling du selv har deltaget i, skal du altid selv søge at løse problemet med den forretning, du har handlet med. 

Kan problemet ikke løses med forretningen, skal du vælge en af årsagerne, som beskrevet ved den aktuelle korttype. Når du klikker på linket, åbnes blanketten, som du skal udfylde på skærmen, printe, underskrive og sende til Nordea. Blanketten indeholder en vejledning og er påført Nordeas adresse.

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.    

Ifølge Finansrådets vejledning er ”snarest muligt” senest 14 dage efter, at du er blevet – eller burde være blevet – opmærksom på dit krav. 

Jo før du kontakter os, jo større er sandsynligheden for, at vi kan hjælpe dig med at få dine penge tilbage. 

Drejer indsigelsen sig om betalinger du ikke har godkendt eller ikke vil vedkende dig (misbrug af 3. mand), er den absolutte frist 13 måneder efter transaktionen er trukket på din konto. Det betyder, at hvis der er gået mere end 13 måneder efter debiteringstidspunktet, har du efter loven tabt din ret til at gøre indsigelse. Du kan altså ikke forholde dig passiv op til 13 måneders-fristen. 

Vælg en af indsigelsestyperne nedenfor for at oprette en indsigelse. Når vi har modtaget din indsigelse, sender vi en bekræftelse med et sags ID – forventeligt indenfor 14 dage.

 

Visa/dankort Kreditkort ( alle typer) Nordea Pay Dankort Hævekort MobilePay Visa/dankort

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser.Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du:

IKKE har fået din vare for de efterfølgende beløb, som er hævet

Har opsagt dit abonnement inden trækkene er sket

Har modtaget varerne, men ønsker at returnere dem

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke til sagsbehandlingen brug for deres svar. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde/eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrive af hvad, du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget VIGTIGT, for at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Kreditkort ( alle typer)

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser.Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du:

IKKE har fået din vare for de efterfølgende beløb, som er hævet

Har opsagt dit abonnement inden trækkene er sket

Har modtaget varerne, men ønsker at returnere dem

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke til sagsbehandlingen brug for deres svar. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde/eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrive af hvad, du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget VIGTIGT, for at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Nordea Pay

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser.Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du:

IKKE har fået din vare for de efterfølgende beløb, som er hævet

Har opsagt dit abonnement inden trækkene er sket

Har modtaget varerne, men ønsker at returnere dem

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke til sagsbehandlingen brug for deres svar. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde/eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrive af hvad, du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget VIGTIGT, for at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Dankort

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Hævekort

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

MobilePay

Spær aftale og gør indsigelse

Du skal altid spærre din MobilePay aftale hurtigst muligt, hvis du opdager eller har mistanke om

  • At din mobiltelefon, SIM-kort og/eller det/de tilknyttede betalingskort er tabt eller stjålet
  • At din MobilePay er blevet misbrugt

Sådan gør du

Du spærrer din MobilePay døgnet rundt ved at ringe til MobilePay på (+45) 45 14 44  47 og oplyse dit mobilnummer. Adgangen bliver da lukket og du modtager en mail om årsagen, datoen og tidspunktet for spærringen.

Gør indsigelse mod misbrug af din MobilePay aftale 

Generelt skal du løbende kontrollere godkendelser af betalinger via MobilePay i appen. Opdager du godkendelser, som du ikke mener at have foretaget, skal du kontakte MobilePay hurtigst muligt på (+45) 45 14 44  47 og oplyse dit mobilnummer. 

Ved Nethandel bruges MobilePay kun til at omsætte dit mobilnummer til dine kortoplysninger, så det er dine kortholderregler, der gælder for dit kortkøb – se mere under fanen for den pågældende korttype.